Pages

Friday, August 30, 2013

::Kelebihan Senyum::




Ari ni aku tak nak cite pasal aku tapi nak cite apa yang aku baca...manfaat kalau kita senyum...benda yang paling murah atau tak kena bayar adalah senyum tapi amat jarang kita senyum kan..aku pun macam tu jgk..kengkadang malas sangat nak senyum...boleh camtu???Nah baca manfaat kalau kita senyum......pas baca nanti moh kita senyum geghamai..tapi jgn plak ko senyum sensorang..maunya ko dikata gila plak


Senyuman itu berjangkit Akibat aktiviti otak yang kompleks yang berlaku apabila anda melihat seseorang tersenyum, senyuman itu boleh berjangkit. Kajian mendapati bahawa dengan melihat seseorang tersenyum akan mengaktifkan kawasan otak yang mengawal pergerakan muka sehingga membawa kepada senyuman.

Senyuman mengurangkan tekanan
Memang tidak mudah untuk tersenyum dalam keadaan tertekan, tetapi dengan tersenyum akan mengurangkan tekanan yang di hadapi. Caranya, apabila anda tertekan, cuba ambil masa 10 minit untuk melihat sesuatu yang membuatkan anda gembira. Mungkin gambar, video atau apa-apa sahaja. Pasti tekanan yang dirasai akan berkurangan.

Senyuman menguatkan sistem imun anda
Dengan tersenyum, sistem imun anda akan bertambah kuat dengan membuatkan badan anda menghasilkan sel -sel darah putih unutk mebantu anda melawan penyakit. Kajian menunjukkan seorang kanak – kanak yang kerap di kunjungi oleh pelawat yang membuatkan dia tersenyum mempunyai sel darah putih yang lebih tinggi daripada kanak – kanak yang tidak di lawati.

Solekan tampak indah
Senyuman merupakan solekan paling cantik. Cukup dengan bersolek nipis sahaja ke pejabat. Senyum lah dengan ikhlas anda pasti nampak lebih menarik.

Senyuman membahagiakan orang lain
Jika seseorang yang anda tidak kenali tersenyum kepada anda dan anda membalas kembali senyumannya, secara tidak langsung akan terbit rasa bahagia pada orang itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...