Pages

Thursday, April 19, 2012

::kisah kuih bingka::

salam....
ari ni aku puasa ganti.maklumlah kelebihan yg Allah bagi mase ramadhan so kena lah aku pulangkan semula kepada pemberi nikmat...termasuk ari ni dh 4 ari aku ganti...masih ada 4 ari lagi...aku ni plak bkn jenis yg alim warak nk puasa ari2...so aku pun pose lh setiap isnin ngan khamis jek.meh kte nengok menu aku berbuka ari ni....

cume inilah makanan aku semasa buka puasa ari ni...bihun sup,sate limpa,bingka tepung beras dan air tebu semestinya..ddk sensorang makanan mudah ni lah yg aku makan....hehehehe
nak dijadikan cite,semalam aku teringin sgt nk mkn bengkang @ bingka tepung beras tuk sahur pagi tadi....nak mintak mak buatkan tak ada sape blh nk buatkan maklumlah aku ni anak yatim piatu..so terpaksalah duduk kt dapur ingatkan balik apa yg arwah mak aku ajar...n kami sekeluarga pn dh lama tk mkn bingka ni..sbb ada cite disebaliknya...tahun 2003 ketika kami sekeluarga sedang duduk minum petang menikmati bingka tepung beras n teh o panas,tetiba aku jatuh pengsan dan dimasukkan ke hospital 3 ari...so kami sekeluarga tk mmpu nk mkn kuih ni sbb terngiang2 kejadian tu...tp tetiba plak taun 2012 ni aku teringin nk mkn...so aku pun buatlah...

tapi kuih ni tk brp jadi sgt sbb tak naik dan keras sikit...maklumlah dah berapa lama tk memasak...so aku pn wat trial n error..tp rasa jgklah bingka...tk lah jd makanan yg blh dimakan oleh tong sampah...hehehehe....meh nengok gambar kuih aku yg tk menjadi...


inilah kuih aku yg baru kuar dari oven...nmpk sgt tk naiknya kan???tk pe lah yg nk mkn pn tekak aku jek...

ini lah aku bekalkan tuk kwn2 aku rasa..mulanya tk nk bwk tp kata dak pda bawak je...biar rupa buruk asalkan ada rasa kata pda..so aku pn bwk jgk la.walaupun ada jgk aku dgr ayat2 tk menarik tp aku pekakkan telinga jek...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...