Pages

Saturday, May 18, 2013

::Cuti Hari Pekerja::

pic ni dah lama terperap kat fon..aku baru nak delete pic tetiba ada plak so cite ajelah walaupun dah basi...kisah ni pada 1st May ari tu..walaupun aku mmg sedang cuti2 Malaysia tapi aku tetap meraikannya...ari adik aku datang amik aku kat umah abg aku..katanya nak ajak jalan2...so disebabkan kami ni suka gi melawat tempat2 berfaedah so adik ipar aku bawalah aku ke sini....




kami ke sini lah...tentu korang tau tempat ni.inilah bekas Istana Negara..duu masa fungsinya masih Istana Negara tak boleh masuk...cuma boleh amik gambar dgn pengawal jek tapi sejak Istana Negara dah pindah ke tempat lain....maka bolehlah melawat ke sini..tapi hanya boleh amik gambar kat luar jek...brg2 peninggalan SPB Yang DiPertuan Agung cuma dibenarkan tengok aje...so takde foto di dalam muzium yek...



korang boleh tengoklah bayaran masuk yag dikenakan..mungkin aku org akhir yang masuk muzium diraja ni...tapi masa awal dulu adik aku kata bayaran masuk cuma RM3 tp dah naik plak...bolehlah sebab banyak barang2 bersejarah dalam ni..penat nak berjalan bangunan seuas muzium ni....


pagar ni dari dulu sampai sekarang memang tak dibuka cuma yang bezanya tiada MP yang berdiri kat tepi pintu pagar ni bersama kudanya..hehehehe.



aku berdiri dengan checha...budak yang memang kalau dapat kamera mmg tak nak lepas peluang...cukup dia suka bergambar.....

cuma untuk info koranglah..dalam muzium ni ada 2 bahagian..bahagian bawah lebih kepada  ruang di mana SPB Yang DiPertuan Agung berjumpa dengan yang nak mengadap baginda..aku lupa apa nama ruag tu..tp bukan Balai Rong Seri tau...itu untuk acara rasmi jek..ni untuk PM atau diplomat asing mengadap baginda...bahagian atas plak ada pejabat SPB Yang DiPertuan Agung,pejabat Permaisuri,bilik tidur Pemangku Raja,Bilik Tidur Agung,Bilik Cuci,Bilik Mandi Agung dan Permaisuri(tapi berlainan bilik tau.Baginda kedua memounyai bilik mandi yang berlainan),Bilik Bacaan dan pelbagai lagi bilik2nya...kalau korang nak tau korang boleh pegi aje ke Muzium Diraja ni...

perjalanan aku ari tu diteruskan ke Muzium Polis plak....tunggu next entry yek...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...