Pages

Friday, May 16, 2014

Tips hilangkan rasa pedas cili

ada sesetengah dari kita sangat suka makan cili sebab tak lalu nak makan kalau rasanya tak pedas sebab mereka ni jenis tahan pedas...tapi mcmana pulak bg org yang memang nak makan peda tapi tak tahan pedas.sebenarnya ada tips bagi hilangkan rasa pedas cili tu antaranya ialah....

Jus tomato
Sebelum memakan makanan yang pedas pastikan di sebelah anda terdapat jus tomato yan mana mampu mengawal rasa pedas di dalam perut.

Susu/Yougurt
Ramai yang beranggapan untuk menghilangkan rasa Capsaicin adalah dengan meminum air kosong sedangkan cara yang paling mujarab adalah dengan meminum air susu ataupun yougurt sejuk.

Ais krim
Makanan yang paling masuk akal jika mahu menghilangkan rasa pedas kerana aiskrim bersifat dingin oleh yang demikian rasa pedas boleh lega dengan memakan makanan yang sejuk dan ais krim juga merupakan minyak yang terlarut di dalam bahan kimia pedas berbanding air kosong. 

tapi jangan buat yang ini...

Air berkarbonat
Perkara yang paling kerap dilakukan oleh masyarakat di Malaysia apabila memakan makanan pedas ialah dengan meminum air bergas. Ianya diperakui tidak dapat menghilangkan rasa pedas malahan menambahkan lagi rasa tidak selesa di dalam perut.

ini adalah karya di Yahoo yea..aku baca dan sebarkan kepada semua
Selamat mencuba!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...