Pages

Tuesday, April 1, 2014

Makanan Yang Jarang Boleh Jumpa






kalau nak bercerita pasala makanan yang jarang boleh dapat ni..aku ada pengalaman makan TIWOL (kalau tak salah macam tu lah ejaannya) masa aku balik kampung kat MUAR dua minggu lepas..ini merupakan makanan orang JAWA (proud to be JAVANESE)..di buat dari ubi kayu yang direbus kemudian dijemur dan ditumbuk hingga lumat dan digaul dengan parutan kelapa muda dan gula...rasanya memang superb la...aku dah lama tak makan makanan ni...nak cari kat kedai memang tak dapat sebab nak buat ni payah sangat...





lagi satu adalah maggi jering...korang pernah masak maggi dengan jering??en SAYANG aku masak maggi ni minggu lepas masa aku balik kampung...masak maggi tu macam biasa cuma ada jering jea dalam rencah tu..nak letak berapa banyak jering tu terpulanglah..ikut selera korang...sayur atau protein pun terpulang..nak letak ayam,udang,sotong,meatball,fishball atau apa saje...tapi yang pasti kena buat MAGGI KARI baru boleh merasai kesedapan maggi jering ni dan perah limau nipis.......itu kata en SAYANG..

walaupun dua makanan ni nampak biasa aje bagi sesetengah orang tapi bagi aku idea bijak untuk improvisasi sesuatu makanan...makanan biasa tapi bila diubahsuai jadi luar biasa...cubalah pasti tak rugi

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...