Pages

Tuesday, October 22, 2013

::Rambut Aku Tak Santek Sebab Mitos Ni Ke::

dah selalu sangat aku dengar dan kengkadang aku pun percaya ngan mitos pasal rambut ni..tapi bila dah baca kat YAHOO ni aku ketawa sensorang pulak..meh baca..aku copy trus dari YAHOO...tq YAHOO

 

cantek model ni punya rambut plus dia pun memang santek...tu sebab jadi model...
# Mitos 1: Mencabut uban membuat ia tumbuh lebih banyak
Setiap folikel rambut yang dicabut akan menghasilkan satu rambut baru tak kira warna apa sekalipun. Mencabut uban juga tidaklah satu idea yang baik. Ya, kami faham perasaan anda apabila mempunyai uban lagi – lagi di kala usia muda, namun cuba fikirkan, terlalu banyak mencabut boleh menyebabkan botak.

# Mitos 2: Keluar rumah dengan rambut basah boleh membuatkan anda jatuh sakit
Mitos ini sering kali didengari daripada ibu atau nenek anda bukan? Selesema, demam atau penyakit lain berpunca daripada pathogen udara seperti virus dan bakteria. Keluar rumah dalam keadaan rambut basah tidak akan membuatkan anda jatuh sakit.

# Mitos 3: Bilas rambut dengan air sejuk untuk menutup kutikel rambut yang terbuka
Menurut ahli kimia kosmetik, Randy Schuller , terbuka dan tertutupnya kutikel rambut anda tidak ada kena mengena dengan suhu air. Air itu sendiri boleh menyebabkan rambut anda kelihatan tidak bermaya dan pengering rambut boleh membuatkan ia menjadi lebih teruk. Secara literal, banyak sebab yang membolehkan rambut rosak samada secara fizikal atau daripada bahan kimia. Perapi rambut mungkin dapat membantu tetapi bukan air sejuk.

# Mitos 4: Anda tidak boleh mewarna rambut ketika hamil
Jangan panik semua, pakar perubatan Cynthia Gyamfi Bannerman daripada Hospital New York memberitahu bahawa pewarna rambut adalah selamat ketika mengandung. Tempoh organogenesis (pembentukan awal organ – organ bayi) biasanya mengambil masa kira – kira 10 minggu kehamilan dimana ia lebih baik tunggu selepas trimester pertama jika ingin mewarna rambut. Dengan cara ini, hanya sedikit sahaja bahan kimia yang diserap ke dalam salur darah. Pada ibu mengandung yang mewarnakan rambut sendiri di rumah, pastikan anda memakai sarung tangan dan duduk di kawasan yang mempunyai aliran udara yang baik.

# Mitos 5: Mencuci rambut dengan bir membuatkan rambut kuat
Kebijasanaan disini adalah bahawa yis dan protein daripada bir boleh membantu menguatkan rambut anda jika anda membilas rambut menggunakan bir. Namun, kebijaksaan kami pula mengatakan bahawa alkohol akan mengeringkan rambut anda lebih daripada membaiki. Berhati – hati dengan mitos ini. Dan, siapa yang mahu rambut berbau seperti bir?

# Mitos 6: Memotong rambut anda akan membuatkan ia tumbuh lebih tebal Memotong rambut anda tidak ada kena mengena dengan pertumbuhan rambut anda. Anda merasakan ia tebal kerana rambut kita memang semulajadi tebal di pangkalnya.

# Mitos 7: Memotong rambut anda membuatkan ia tumbuh lebih cepat
Cepat atau lambat pertumbuhan rambut anda bergantung pada kesihatan kulit kepala anda. Jadi ia tidak bersangkut paut dengan memotong rambut

nota: jadi pepandailah kalau korang nak percaya apa yang dah ditulis atau tak...aku cuma bgtau aje apa yang aku baca...sebab aku kan baik hati..(tangan letak atas bahu,mata naik ke atas,jelirkan lidah)....hahahahahah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...