Pages

Tuesday, October 8, 2013

::Tips Cuci Barang Kemas::


petang2 ni aku nak jadi baek sket...aku nak tolong korang....korang mesti ada barang kemas kan???samada banyak atau sikit pun jadi lah.....janji ada...macam aku ni takde pun...tapi aku nak bagi tips kat korang yang ada barang kemas dan nak jimat sikit kos cuci barang kemas..meh baca kat sini..aku dapat ni dari Pakcik Yahoo lah...mana lagi kan???kat bawah ni sume ayat dari Yahoo..aku tak ubah pun..itu sebab ayatnya agak skema dari ayat aku...

Ammonia
Berlian merupakan kawan baik setiap wanita, namun tidak apabila ia kotor! Rendam perhiasan berlian anda dalam larutan 1 cawan air suam dan 1/4 cawan ammonia selama kira-kira 15 minit, kemudian gunakan berus gigi lembut untuk menggosok baki-baki kotoran, terutamanya di celah-celah dan di bawah berlian.

Cuka putih
Mencuci emas dan barang perhiasan batu permata tidak akan menjadi lebih mudah tanpa cuka putih. Hanya letakkan barang kemas anda ke dalam bekas berisi cuka putih dan biarkannya selama 10 hingga 15 minit. Kemudian, keluarkan dan gosok dengan menggunakan berus gigi lembut jika perlu.

Antasid
Kuasa fizzing yang berfungsi untuk melegakan perut anda juga sebenarnya boleh membersihkan barang kemas anda. Titiskan dua tablet antasid ke dalam segelas air suam, kemudian letakkan barang-barang kemas anda ke dalamnya. Biarkannya selama dua minit dalam keadaan berbuih, kemudian keluarkan dan bilas dengan air suam.

Kerajang aluminium
Gunakan kerajang aluminium untuk membersihkan perhiasan perak anda yang kotor. Sediakan satu dulang dengan sekeping kerajang aluminium yang direnyukkan dan letakkan barang-barang kemas anda di atasnya. Taburkan soda penaik ke atas barang kemas tersebut, kemudian tuangkan air panas. Hasilnya, kotoran daripada perhiasan perak akan dipindahkan ke kerajang aluminium. Oleh itu, anda perlu memastikan semua permukaan perhiasan perak bersentuhan. Kemudian, bilas dengan air suam.

Sabun dan air
Untuk bahan perhiasan yang lembut seperti mutiara, anda lebih memerlukan sabun dan air sebagai cara terbaik untuk mencucinya. Bersihkan mutiara anda dengan mencelupnya beberapa saat ke dalam larutan 2 cawan air suam dan beberapa titik pencuci yang lembut. Kemudian, lap setiap butir mutiara dengan kain kapas yang lembut dan kering. Manakala, barang perhiasan seperti batu 'turquoise' tidak memerlukan sabun untuk bersih. Hanya celup berus gigi yang berusnya lembut ke dalam air suam dan gunakannya untuk menggosok batu 'turquiose'. Selepas itu, keringkannya dengan kain yang bersih dan dedahkannya dengan udara kering selama beberapa jam sebelum simpan.

Peringatan: Kaedah menggunakan bahan kimia atau pencuci yang kasar tidak digalakkan untuk mutiara sebaliknya, gunakan sabun dan air sahaja.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...