Pages

Wednesday, July 24, 2013

::Perut Pedih atau Pedih Ulu Hati::

selamat petang...ada masa sekejap nak update cerita...semalam si dia bgtau yang perut dia perit sangat2...aku yang di siini kerisauan sangat sebab si dia punya sejarah gastrik yang teruk...bagi sesetengah orang mmg akan beranggapan kalau perut perit bulan puasa ni carik alasanlah tu...tapi bagi yang pernah mengalami atau sedang mengalaminya mmg tau keadaan rasa perit tu...jadi jangan meghukum sebelum kita tau sebab musababnya...so aku pun mencari2lah info tentang pedih perut ni..boleh jugak membantu si dia dalam merawat dan membantu si dia....nama pun sayang kan???hahahahahaha

Pedih ulu hati merupakan rasa sakit di bahagian atas perut atau dada dan kadangkala sehingga ke bahagian kerongkong. Ia sejenis ketidakhadaman yang biasa. Walaupun kesakitan di alami adalah di bahagian dada, pedih ulu hati tiada kaitan dengan penyakit jantung. Sebaliknya, kesakitan tersebut adalah disebabkan oleh asid perut. Didapati sekurang-kurangnya 30% orang dewasa pernah mengalami pedih ulu hati dengan sekurang-kurangnya 10% mengalaminya hampir setiap hari. Manakala sekurang-kurangnya 25% wanita mengandung mengalami pedih ulu hati atau tanda dan simptom lain yang berkaitan pedih ulu hati.Ketidakhadaman pula merupakan rasa tidak selesa di bahagian atas saluran gastrointestinal disebabkan oleh pemakanan. Tanda-tanda dan simptom ketidakhadaman termasuklah:
 
·         Rasa tidak selesa, sakit ataupun kejang di bahagian perut
·         Sendawa
·         Rasa loya dan tiada selera makan
·         Rasa kembung atau penuh di bahagian perut
RAWATAN :PENGUBATAN KENDIRI  - Ubat Untuk Pedih Ulu Hati Dan Ketidakhadaman                                                                     
¨      Aluminium Hydroxide
¨      Cimetidine
¨      Famotidine
¨      Magnesium Trisilicate
¨      Ranitidine
UBAT-UBATAN PRESKRIPSI
Di antara ubat-ubatan untuk rawatan pedih ulu hati dan ketidakhadaman yang memerlukan preskripsi adalah seperti berikut :
·  Penghalang pam proton (PPIs) (contohnya esomeprazole, omeprazole, lansoprazole). Ia bertindak menghalang sistem yang mengepam asid ke dalam perut. 
 Kalau korang nak tau lebih lanjut mengenai ubat2 ni boleh aje klik kat SINI



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...